سلام
و اما توضیح مختصری درباره نشانه های حتمی:
الف) خروج سفیانی:
سفیانی مردی از نسل ابوسفیان است که اندکی پیش از ظهور از سرزمین شام قیام میکند. امام صادق (ع) در توصیف او میفرمایند: «اگر سفیانی را ببینی، پلیدترین مردم رامشاهده کردهای.»1
آغاز قیام او در ماه رجب است. وی پس از تصرف شام و مناطق اطراف آن به عراق حمله میکند در آنجا به کشتار گستردهای دست میزند و با دشمنان خود به شکل فجیعی رفتار میکند. او لشگری را برای مقابله با حضرت مهدی (ع) به حجاز میفرستد که لشگرش در منطقهی بیدا فرو میرود و همهی لشگریانش نابود میگردند. حکومت او به گونهای است که شیعیان و انسانهای درست کردار از حاکمیت وی در رنج و عذاب هستند.2 براساس بعضی روایات، از خروج تا کشته شدن او پانزده ماه به طول میانجامد.
خسف بیدا:
خسف به معنای فرو رفتن است و بیدا منطقهای میان مکه و مدینه است. مقصود از خسف بیدا این است که سفیانی برای مقابله با امام مهدی (ع) لشکری به سمت مکه روانه میکند. هنگامی که لشکر او به منطقهی بیدا میرسد، به صورتی معجزه آسا در زمین فرو میرود.
امام باقر (ع) در اینباره فرمودهاند: «به فرمانده سپاه سفیانی خبر میرسد که مهدی (ع) به سوی مکه رفته است، پس لشکری در پی او روانه میکند ... چون لشکر سفیانی به سرزمین بیدا رسید، ندا دهندهای از آسمان آواز میدهد: ای سرزمین بیدا، آنان را نابود کن. پس آن سرزمین لشکر را در خود فرو میبرد.»3
امام علی (ع) نیز در تفسیر آیه 51 سوره سبا میفرمایند: «در آستانهی ظهور قائم ما مهدی (ع)، سفیانی خروج میکند ... سپاه وی به سوی مدینه حرکت میکند و چون به سرزمین بیداء میرسند، خداوند آنها را در کام زمین فرو میبرد.»4
ج) خروج یمانی:
وی که گویا مردی از یمن است، همزمان با خروج سفیانی از شام قیام میکند و مردم را به حق و راستی و عدالت دعوت میکند. از امام باقر (ع) روایت شده: «خروج سفیانی و یمانی و خراسانی در یک سال است ... و در مسان پرچمها، هدایت کنندهتر از پرچم یمانی نیست.»5
همچنین در جایی دیگر میفرمایند: «... در میان بیرقهایی که قبل از قیام مهدی(ع) بلند میشود، پرچمی هدایت کنندهتر از پرچم یمانی وجود ندارد. آن پرچم هدایت است، چون به سوی صاحب شما (امام مهدی (ع)) دعوت میکند.»6
سلام
تو بحث شرایط ظهور بودیم:
ج) یاران
یکی دیگه از شرایطی که باید برای ظهور فراهم بشه وجود یاران است. اما چه یارانی؟ یاران و فدائیان جان بر کفی که با برنامه و اهداف قیام آشنا باشند و به اونها اعتقاد داشته باشند، و برای به فعلیت رسوندن اونها آماده هر نوع تلاش و جانفشانی باشند. هرچند برنامه و رهبر آماده باشه اما اگه یاران آماده نباشند نباید منتظر ظهور باشیم. اتفاقا دیروز توی یک از کلاسها (شرح دعای عهد)، استادمون می گفتند: تا یاران آماده نشند و امام زمان رو نصرت نکنند، حتی اگه امام ظهور کنند و همه چیز بخواد به صورت طبیعی پیش بره، شکست میخوره.
حتی صلح امام حسن (ع) هم به خاطر جدایی یاوران از ایشان بود، که ناخواسته بر ایشان تحمیل شد.
بیایید فکر کنیم واقعا چرا غیبت به وجود اومد؟ اگه مردم دست از
یاری اهلبیت (ع) بر نمیداشتند و اونها را تنها نمیگذاشتند آیا باز هم ما از فیض امام بیبهره میموندیم؟
در واقع میشه گفت: همونطور که عدم همراهی غیبتسازه، همراهی و یاوری، ظهور آفرینه. پس بیایید اونقدر خودمون رو بسازیم تا ظهورآفرین باشیم.
د) آمادگی و پذیرش عمومی
آخرین شرط هم آمادگیه. باید مردم بخواهند و بپذیرند. اگه بهترین برنامه رو بهترین رهبر بیاره، بهترین یاران رو هم داشته باشه، و بخواد تو جامعه پیاده کنه، تا مردم نخواهند و نپذیرند اون برنامه انجام نمیشه. البته دلیلش هم اینه که خداوند، انسانها رو آزاد آفریده و به اونها حق انتخاب داده. حکومت اسلامی پیامبر (ص) هم اگه تو مدینه ایجاد شد، برا این بود که مردم یثرب اون رو خواستند و مدتها انتظار مقدم مبارک پیامبر (ص) رو کشیدند.
اگه ما هم واقعا دولت مهدوی رو میخوایم باید ایشون رو بر دیگران ترجیح بدیم. و با تمام وجود برای استقرار حکومتشون تلاش کنیم. «اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد در راه ایفای پیمانی که بر عهده دارند همدل شوند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمیافتاد.»1
برام جالب بود اینو که خوندم که وقتی بشیر به امام باقر (ع) عرض کرد: «آنان میگویند که مهدی اگر قیام کند کارها، به خودی خود برای او برقرار میشود» امام در پاسخ فرمودند: « هرگز چنین نیست. سوگند به آن که جانم به دست اوست اگر کارها به خودی خود برای کسی برقرار و رو به راه میشد مسلّماً برای رسول خدا (ص) چنین میشد.»2
از این چهار شرط،دو شرط برنامه و رهبر که فراهمه. اما وجود یاران و آمادگی عمومی، وابسته به تلاش و حرکت مردم و شیعیانه. که ما هم جزء شیعیانیم. پس ما هم باید تلاش و حرکت داشته باشیم.
بیایید دعا کنیم:
الهم اجعلنی من انصاره و اعوانه والذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه، والممتثلین لاوامره، والمحامین عنه، والسابقین الی ارادته، و المستشهدین بین یدیه.
سلام
و اما شرایط ظهور:
عالم هستی، عالم اسباب و مسبباته. اگه یه نگاه به اطراف خودمون بندازیم می بینیم که تحقق هر پدیده ای مشروط به شرایطیه. انقلاب جهانی امام مهدی (ع) هم دارای شرایطی است که اگه اونها تحقق پیدا کنه ظهور هم اتفاق میفته. بزرگان، چهار شرط رو برای این قیام عنوان کردند:
الف)قانون جامع:
هر جنبشی که برای درهم شکستن وضع موجود جامعه و برقراری وضع مطلوب، به وجود میآید نیاز به دوگونه طرح و برنامه دارد:
1- قانونی مناسب و کامل برای حرکت رو به رشد جامعه و تحقّق آرمانها و ارزشها و رسیدن به وضعیت مطلوب.
2- برنامهای جامع برای مبارزه با ناهنجاریهای موجود.
قیام جهانی حضرت بقیة الله (ع) هم این شرایط رو داره.
خدای بزرگ و مهربون برای برترین مخلوق خودش یعنی انسانها برنامهای جامع و مناسب تدوین کرده به نام دین اسلام و کتاب قرآن. این برنامه که در اختیار خاتم الأنبیاء (ص) قرار گرفته بود، توسّط خاتم الأوصیاء امام مهدی (ع) اجرا میشود.
امام باقر (ع) در اینباره میفرمایند:
«بر اساس کتاب خدا (قرآن) عمل خواهد کرد و هیچ زشتیای نمیبیند، مگر اینکه آن را انکار میکند.»1
ب)رهبری:
شرط دیگری که برای یک حرکت اصلاحی و سازنده مورد نیاز است، وجود یک رهبر آگاه و توانمند و دلسوزه تا با آشنایی کاملی که از برنامه و هدف و زمینهها و موانع داره، با مدیریتی صحیح و قاطع، حرکت اصلاحی رو به درستی هدایت کرده و به سرانجام مطلوب برسونه. از جمله ویژگیهایی که قرآن کریم برای یک رهبر ترسیم میکنه، علم و آگاهی و توانایی و قدرت است. آنجا که وقتی خداوند طالوت را برای آنان برگزید و آنان اشکال کردند، پیامبرشان در جواب آنان چنین میفرماید:
«گفت: خداوند او را بر شما برگزید و او را در علم و قدرت جسم وسعت بخشید.»2
قیام بزرگ امام مهدی (ع) این شرط رو هم داره. چون رهبر این حرکت عظیم و جنبش بزرگ جهانی، شخصیتی است که در دامان امامت پرورش یافته و به سرچشمهی وحی متصل است و به قرآن و معارف دینی احاطهی کامل دارد، میراثدار علوم انبیای گذشته بوده و مورد تأیید الهی است.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «آگاه باشید که مهدی (ع) وارث تمام علوم است و بر تمام دانشها احاطه دارد.»3
ان شاالله دو شرط دیگه بمونه برا پست بعد.