و در آن سوی این چشم انتظاری ها ...

(موجیم و وصل ما از خود بریدن است * ساحل بهانه ایست رفتن رسیدن است)

و در آن سوی این چشم انتظاری ها ...

(موجیم و وصل ما از خود بریدن است * ساحل بهانه ایست رفتن رسیدن است)

سوال و جواب مهدوی (۲)

  به چه علت امام مهدی (علیه السلام) را اباصالح نامیده اند؟

 

 عنوان صالح طبق آیات قرآن بر این دو عنوان اطلاق می شود:

عنوان اول: عنوان " صالح" به جمعی از انبیاء اطلاق می شود.

دلیل ما بر این مطالب آیه 72 سوره انبیاست. که می فرماید:

" و کلا جعلنا الصالحین"

که در این آیه مراد از صالحین جمعی از انبیاء است و عنوان صالح به

نبی اطلاق شده است و کنیه اباصالح یعنی " پدر نبی" که این کنایه از مقام حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) می باشد که مقام او بالاتر است چون امامت از نبوت بالاتر است و بالاخص امامت حضرت مهدی که جامع کلام انبیاء می باشد و چون جامع الکلم است " پدرنبی" است و به عبارت دیگر پدر صالح است.

و یا اینکه از هر پیغمبری یک خصوصیت دارد همانگونه که خصوصیات فرزندان در پدر جمع است خصوصیات انبیاء در مهدی ( عج الله تعالی فرجه الشریف) جمع است لذا او پدر انبیاء است.

 

عنوان دوم: عنوان " صالح" به حضرت یوسف هم اطلاق می شود.

دلیل ما بر این مطلب آیه 101 سوره یوسف است که می فرماید:

" الحقنا بالصالحین" که در این آیه مراد از صالح خود حضرت یوسف است و عنوان صالح به حضرت یوسف اطلاق شده است و کنیه "اباصالح" یعنی " پدر یوسف" که این کنایه از زیبایی حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) دارد که او پدر زیبایی است یعنی از حضرت یوسف هم زیباتر است.

جمعه های انتظار (۵)

موعود روزهای پر از انتظار من

 

آقا تویی قرار دل بیقرار من

 

از های و هوی این تن خاکی دلم گرفت

 

کی می رسد برای همیشه بهار من

 

کی می رسد طلوع عدالت ز پشت ابر

 

یا جلوه می کند گل نرگس، نگار من

 

مردم در این خزان غریبی ز انتظار

 

آقا محک بزن به صداقت، عیار من

 

یک روز عاقبت دل من سبز می شود

 

وقتی نظر کنی ز محبت به کار من

 

ای قائم عدالت حق، صاحب الزمان

 

بگذر شبی ز کوچه ما، از کنار من

 

شاعر: علیرضا ایمانی پور

سوال و جواب مهدوی (۱)

   به چه علت حضرت مهدی ( ع) را مهدی می نامند؟

 

 علت اینکه حضرت را مهدی ( عج الله تعالی فرجه الشریف) می نامند این است که حضرت هدایت شده به تمام امور آشکار و نهان می باشد.

 از امام باقر ( علیه السلام) نقل شده که فرموده اند:

" و انما سمی المهدی، لانه یهدی الی امر خفی و یستخرج التورات و الانجیل من ارض یقال

لها انطاکیه "

یعنی: تنها به این جهت نام مبارک ایشان مهدی نامیده شده که از جانب خدا به هر کار نهان و سری هدایت می شود و تورات و انجیل را نقطه ای از زمین که انطاکیه ( قسمتی از شام) نام دارد، خارج می سازد.

خلاصه اینکه حضرت باقر ( علیه السلام) فرمودند:

 او را مهدی می نامند از آن جهت که راهنمایی خواهد کرد به تورات و انجیل و  کتب سماویه، آنها را از غاری در انطاکیه بیرون خواهد آورد و بین اهل تورات به تورات و اهل انجیل به انجیل و اهل زبور به زبور حکم خواهد کرد.صه ا ارد، خارج می سازد.