و در آن سوی این چشم انتظاری ها ...

(موجیم و وصل ما از خود بریدن است * ساحل بهانه ایست رفتن رسیدن است)

و در آن سوی این چشم انتظاری ها ...

(موجیم و وصل ما از خود بریدن است * ساحل بهانه ایست رفتن رسیدن است)

شبهه ۱

سلام

امیدوارم تا این روز از ماه مبارک بهترین استفاده ها رو برده باشین و از این به بعد هم روزیهای معنویتون رو به افزایش باشه. طاعات و عباداتتون قبول.

راستش مدتیه قصد دارم شبهه ولادت امام زمان (عج) رو بنویسم. بعد از یه سری مطالعات و پرسش و پاسخ و بحث با اساتید، به این نتیجه رسیدم که اول باید خود شبهه رو مشخص کرد که چیه، بعد به سراغ طرح شبهات و بررسی اونها رفت.

شاید وقتی کلمه "شبهه" رو میشنوید، به یاد کلمه "سوال" بیفتید.  مگه شبهه و سوال با هم فرقی هم دارند؟

بله، فرق دارند. ممکنه یه وقتی، کسی مطلبی رو متوجه نشه و سوالی بپرسه. تو سوال پرسیدن هیچ نوع غرض ورزی در کار نیست. اما شبهه دقیقا مغرضانه مطرح میشه.

شبهه ویژگیهایی داره که بعضی از اونها رو عرض می کنم خدمتتون:

1-       محتوای شبهه، هجومی و نفی کننده است. یعنی دقیقا سعی داره باور شما رو انکار کنه و زیر سوال ببره.

2-       شبهه، با انگیزه تخریب یک عقیده مطرح میشه.

3-       شبهه، با جار و جنجال و تبلیغات و استفاده از ابزارهای مختلف برای رساندن اون شبهه همراهه. و به نحوی غوغا سالاری در اون حاکمه.

4-    با پاسخ منطقی، بحث پیرامون یک شبهه پایان نمی گیره. هرجا علماى ما به پاسخ گویى و ارائه مدارک و ادله و استدلال و براهین قطعى پرداختند، شبهه افکنان به سرعت بحث رو منحرف مى کنند و یک بحث انحرافى دیگرى پیش مى کشند. بحث بر این نیست که شبهه انگیز باید قانع بشه، مهم اینه که کسانى که تحت تاثیر شبهه هاى او قرار مى گیرند، طرف مقابل و عقیده  مورد هجومش رو بى دفاع نبینند. جوان دانشگاهى ما فریب نخوره و گمان نکنه که اون شبهه ها بى پاسخ موندند. گمان نکنه که مهدویت هم خیلى پایه محکمی نداره.

5-    شبهه، معمولا در فضایى غیر پاسخ گو رشد مى کنه. شبهه انگیز در مجامع علمى کار نمى کنه. شبهه اش رو در موسسات تحقیقاتى مطرح نمى کنه. از رسانه هاى مختلف استفاده مى کنه، مقاله مى نویسه، مصاحبه مى کنه و حتى در سطحى بین المللى حرفش رو ابراز مى کنه تا کسانى که مخاطبش هستند، همونایى که هیچ سیطره  علمى به موضوع ندارند، متزلزل شوند. مى خواد عقاید صاف اونها رو متزلزل کنه. ما مسئولیم، در هر رده اى که هستیم، چه در حوزه، چه در دانشگاه، چه در مراکز تحقیقاتى، باید آگاهى بدیم. سطح پاسخ گویى مردم رو بالا ببریم. شبهه انگیز دنبال فرصت ها و ظرف ها و مکان هایى هست که انسان هاى پاسخ گو در  اونجا وجود نداشته باشند.

6-       شبهه، خیلی زود و در حجمی زیاد در جامعه فراگیر میشه. به سرعت می بینیم که تردید رو به جون مردم انداخته.

ان شاالله در پست بعد به عواملی که باعث بروز شبهه در مباحث مهدویت شدند، اشاره می کنم.

لطفا اگه در این موارد اطلاعاتی دارید، ما رو بی نصیب نزارید. تو قسمت نظرات در خدمتتون هستم.

التماس دعا

منابع:

http://mahdimaood.blogfa.com

نظرات 77 + ارسال نظر
مجید محبوبی دوشنبه 2 مهر 1386 ساعت 03:27 ب.ظ

با سلام!
خسته نباشید. بحث جالبی هست به شرطی که شبهه آفرین نباشد!!

زرین قلم دوشنبه 2 مهر 1386 ساعت 04:01 ب.ظ http://www.emamhossein.blogsky.com

بسم ربّ الحسین
سلام علیکم
وبتون مطالب جالبی داره و این پست اخیر هم عالی بود
وبلاگ ( هل من ناصر ینصرنی) پیش از این با همین عنوان و آدرس در بلاگفا فعالیت داشت و پس از این در خدمت دوستان با آدرس فعلی است
خوشحال می شیم قد بر چشممون بگذارید
التماس دعا
یا علی

ترنم بهار دوشنبه 2 مهر 1386 ساعت 08:17 ب.ظ

سلام
ممنون که بهم سرزدی..
نماز روزه هاتون قبول درگاه احدیت..
ممنون میشم اون آدرس سایت انجمن ادیان و عرفان تهران رو برام تو قسمت نظرات وبلاگم بگذارید..
التماس دعا

مهدی دوشنبه 2 مهر 1386 ساعت 11:50 ب.ظ http://mahdideh.persiablog.ir

ممنون بابت مطالب

این منم سه‌شنبه 3 مهر 1386 ساعت 09:34 ق.ظ

سلام
به علت ضیق حوصله وبلاگتو سیو می کنم و بعد از خوندن میام و نظرمو میگم
راستی
گفتن نداره که بخوام بگم به روزم که !!!
فیلم اغماء رو کار کردم !!!

سلام
خیلی محترمانه آدرستو بذار تا لوت ندادم!!!

بی یار سه‌شنبه 3 مهر 1386 ساعت 09:56 ق.ظ http://biyar.parsiblog.com

سلام دوستم
خیلی ممنون که بهم سر زدی از مطلبت استفاده کردم .
التماس دعا.......

باد صبا سه‌شنبه 3 مهر 1386 ساعت 12:34 ب.ظ http://godlike.mihanblog.com

سلام ممنون که به ما سر زدید من سعی می کنم احکام تمام مراجع رو بذارم
باتشکر

فاطمه سه‌شنبه 3 مهر 1386 ساعت 12:37 ب.ظ http://kolbeye_asheghan.persianblog.ir

سلام دوست خوبم
خوشحال شدم از اینکه بهم سر زدی....
وبلاگ خیلی خوبی داری....مطلبت هم عالی بود
ممنونم
التماس دعا

زهرا سه‌شنبه 3 مهر 1386 ساعت 03:32 ب.ظ http://www.aghabia.blogfa.com

سلام بر مهدی بهار دلها
سلام ساحل خانوم
منو که حتما یادت میاد؟
خیلی وقته ژیشت نیومدم شاید ۳ ماه شایدم بیشتر نمی دونم
ولی هر چی هست فکر کنم از دستم ناراحتی که حتی جواب چند تا آفی که برات گذاشتمو ندادی
بهر حال خیلی محتاج دعا هستیم گناهکارا یادت نره.....
امیدوارم همیشه موفق باشی
یا علی

سلام خواهر خوبم
خوشحالم که حالت خوبه.
عزیزم ناراحتی برا چی؟
من کیم که بخوام از دست شما ناراحت شم. ها؟؟؟؟؟؟
ولی هیچ آفی هم از طرفت برا من نیومده!

دها سه‌شنبه 3 مهر 1386 ساعت 03:36 ب.ظ http://banooyekhane.parsiblog.com

ساحل احساس شنی سلام!راستی می دونی چرا می گم شنی؟آخه ساحل های سنگی هم داریم ولی تو انعطاف داری پس سنگی نیستی!
و اما بعد:عزیزم نمی دونستم که باید خبر بدم به روز شدم!
و اما بعد بعد:حتما کتاب< نیرنگ یاقوت> رو بخون.بهت کمک می کنه!

محسن سه‌شنبه 3 مهر 1386 ساعت 04:11 ب.ظ http://h-saelin.blogfa.com

سلام

پیشاپیش میلاد امام حسن مجتبی(ع) رو تبریک میگم

با مطلبی با عنوان کلام رمضان به روزم

التماس دعا

حسینی سه‌شنبه 3 مهر 1386 ساعت 04:49 ب.ظ http://yejoorai.blogfa.com

امیدوارم روزی بشه که بدون آلایش خدا رو در آغوش بکشیم... فارغ از همه ......

پینه دوژ چهارشنبه 4 مهر 1386 ساعت 02:01 ق.ظ http://http

سلام
طاعات قبول
میگما:با این شرایط جواب ٬شبهه کنندگان رو قانع نمیکنه
البته ممکنه مخاطبین مورد اشاره رو تجهیز کنه .
ولی من معمولا چیزی که واقعیت نداره رو خیلی باهاش کاری ندارم(شبهه).مثل اینکه برای دورغ(چیزی که وجود نداره )انرژی
بذاریم. ازوجودش که وجود همه خوبیهاست با اون قلم زیبا و
اخلاص خدائی که داری بیشتر بنویس
سلامت باشی ودر پناه مولا

سلام علیکم
طاعات و عبادات شما هم قبول
راستش شما اینقدر دو پهلو می نویسین که آدم نمیدونه باید به کدوم شبهات پاسخ بده!
تو این موضوع با خیلی از اساتید صحبت کردم. پای درس خیلی از این عزیزان نشستم. اما اکثرا هم همین نظر رو داشتند که این پاسخهایی که ما به شبهات میدیم، شخص شبهه افکن رو قانع نمی کنه. بلکه فقط برای آگاهی خودمون هستش که بدونیم و مطمئن باشیم که دینمان و اماممان بر حق است. و با این شبهه ها نلرزیم و مراقب ایمانمان باشیم.
در حقیقت کسی که شبهه افکنی می کنه از ابتدا هدفش همینه که قانع نشه. و هر چه هم ما در پاسخ بگیم او مغلطه می کنه. و مطمئنا قانع نخواهد شد.
یکی از اساتیدمون تعریف می کردند سفر حج که رفته بودند، با بعضی از این طلبه های سنی که وارد مباحثه میشدند، طلبه های سنی به ایشون می گفتند: حیفه شماست که رفتی شیعه شدی!!!!!!!! گمراه شدی، خدا هدایتت کنه!!!!!!!
طبق این فرمایشتون یعنی به واقعیتها اهمیت میدید، اگه اینطوره این واقعیت رو بپذیرید که بعضی دروغ ها، خواه ناخواه در اطراف ما وجود دارند که ما باید در مقابل آنها خود را (اندیشه مان را) تجهیز کنیم. یکی از این دروغها همین شبهاتی است که به ناحق به مسئله امامت ما وارد کردند و می کنند.
بقیه هم که لطف بیش از اندازه شماست.

منتظر ناشناس چهارشنبه 4 مهر 1386 ساعت 03:10 ق.ظ http://ansaralmahdi313.blogfa.com

سلام خواهرم
خوشحالم که این موضوع رو دنبال میکنید ...
خدا خیرت بده ....
استفاده می کنیم ... ادامه بده...

***********************
با این موضوع به روزم :

رفقا حقیقتا! درک کردن شب قدر باید چطور بدست بیاد ؟؟؟ ...

آخه این رسمشه !!!

ببینم موقعه افطار ها بعد این 13 روز چند روز رو با شوری اشک چشم اون هم برای مظلومیت و غربت امام زمانمون افطار رو باز کردیم ؟

××××××××××××××××××××××××××××××××

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم

اللهم عجل لولیک الفرج

جهت شادی رو ح پاک شهدا و امام شهدا صلوات

التماس میکنم برای فرج آقا امام زمان در این ماه عزیز دعا کنید

التماس میکنم .....

مریم چهارشنبه 4 مهر 1386 ساعت 03:23 ق.ظ http://adyneh.parsiblog.com

بنام خدا
سلام به خواهر عزیزم
روزه نمازا قبول
میلادکریم اهل بیت حضرت امام رضا(ع) رو تبریک میگم
ببخشی که انقدر دیر اومدم...بذار به حساب کم سعادتی من

موقع دعا که فراموشم نمیکنی؟
موید باشی
درپناه حق

مریم چهارشنبه 4 مهر 1386 ساعت 03:27 ق.ظ http://adyneh.parsiblog.com

انقدر توی فکر مشهد بودم که اشتباه تایپ کردم ببخشید...
میلاد امام حسن مجتبی (ع) رو تبریک میگم
اون کامنت رو هم خودن زحمت اصلاحشو بکش
موید باشی

تنهایی های منتظر چهارشنبه 4 مهر 1386 ساعت 03:34 ق.ظ http://mohammadmem.parsiblog.com

حضرت مهدی(عج):هر کس در اجرای اوامر خداوند کوشا باشد ، خدا نیز وی را در دستیابی به حاجتش یاری می کند .
بحارالأنوار ، ج 51 ، ص 331

التماس دعا

میثم چهارشنبه 4 مهر 1386 ساعت 04:49 ق.ظ http://yarane59.blogfa.com

سلام
طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق تعالی
ممنون که خبرم کردی
التماس دعا
یا علی مدد

دوست پاییزی چهارشنبه 4 مهر 1386 ساعت 07:12 ق.ظ

سلام عزیزم
ممنونم از تبریکات..
خوشحالم کردی..

پاییز چهارشنبه 4 مهر 1386 ساعت 08:37 ق.ظ

سلام ... نماز روزه قبول ... این بی وفایی را بر ما ببخشید ... تهرانم و کامپیوتر ندارم.به یادتون هستم ...گرچه این رمضان خواب بودم یا خودمو به خواب زدم نمی دونم ... هر ک یاهل حال برای من هم دعا کنه .

زائر بقیع چهارشنبه 4 مهر 1386 ساعت 09:41 ق.ظ http://www.hassanmojtaba.mihanblog.com/

روز دلشادی گیتی
السلام‌علیک یا ابا‌محمّد الحسن بن علی
رایحه‌ی دل‌نواز میلاد سبط پیامبر تمام هستی را مملو از شعف ساخته است.
بلبلان خوش آهنگ آمدنش را مژده می‌دهند.
حسن، یادگار فاطمه، ابن علی، یکی از دو سرور اهل فردوس، جهان را با قدومش دلشاد ساخته است.
مصطفی عاشق مجتبی بود که فرمود «اللّهُم اِنّی اُحِبُّهُ فَاَحبِبهُ وَ اَحِبّ مَن یُحبُّهُ»
خداوندا من او را دوست دارم، تو نیز دوستار او و هر آن که او را دوست بدارد باش.
قناریان در موسم رمضان آهنگ شکوفایی غنچه‌ی ریحانه‌ی نبی را، نواخته‌اند و در گلستان گیتی به یُمن آمدنش نغمه‌ی شادی سر داده‌اند.
و من خاکی با چشمانی شوق آگین در جنت دلم، به طواف خانه‌ی این غنچه‌ی باغ نبی پرداخته‌ام
و زمزمه می‌کنم:
« یا وجیهاً عندالله، اشفع لنا عندالله»
ای آن که نزد پروردگار آبرومندی ما را نیز در پیشگاه او یاد آر
میلاد با سعادت کریم اهل بیت مبارک باد
به روزیم
یا حق امام حسن مجتبی علیه السلام پشت وپناه تون

زائر بقیع چهارشنبه 4 مهر 1386 ساعت 09:44 ق.ظ http://www.hassanmojtaba.mihanblog.com/

هوالمحبوب
غنچه ناز فاطمی در اومده ببینید
آی گداها کریم اومد سر راهش بشینید
میلاد باسعادت سبط اکبر پور حیدر فرزند زهرای اطهر کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام راخدمت اقا امام زمان عج وتمامی شیعیان ومحبین اون حضرت تبریک وتهنیت عرض میکنم
امام حسن مجتبی علیه السلام
کسی که در دلش جز خشنودی خدا خطور نکند چون دعا کند من ضامنم که دعایش مستجاب گردد
به روزیم با ویژه نامه میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام منتظر قدوم سبز تون
التماس دعا
سلام بر خواهر گرامی ومحترمم خوبین انشالله ببخشین وقت نمی شه مطلبتون رو بخونم چون درگیر مراسم جشن امام حسنم میگم
درپناه کریم اهل بیت
یاحق امام حسن مجتبی علیه السلام پشت وپناه تون

زائر بقیع چهارشنبه 4 مهر 1386 ساعت 09:48 ق.ظ http://www.hassanmojtaba.mihanblog.com/

سلام
ببخشین ادامه مطلب فراموش کردم در نظر قبلی بگم مطلب سال پیشتون درباره ولادت امام حسن خوندم اما امسال ؟؟؟
کاش میشد همره باد صبا
پر کشید تا استان مجتبی
یاحق امام حسن مجتبی علیه السلام پشت وپناه تون

ایمانه چهارشنبه 4 مهر 1386 ساعت 01:55 ب.ظ

ساحل جان سلام!
چند وقته می خوام بت سر بزنم ولی نشده. شرمنده!
دل ما هم حسابی تنگ شده براتون.اتفاقا امشب افطار دعوتیم مرکز. جات حسابی خالیه...
ما رو از دعای خیر فراموش نکنید.

سلام عزیزم
چرا شماها آدرس وبلاگتونو نمیذارین؟؟؟؟؟؟؟؟
منم خیلی دلم برا اون روزا تنگ شده.
ولی ما منتظرتونیما. ان شالله بعد از ماه رمضون در خدمتتون باشیم.
به همه دوستان عزیزم تو مرکز هم سلام گرم یه جنوبی رو برسون.
تا وقتی آأرس نذاری باید بیای و جوابتو هم همین جا بخونی.

غلام اهل بیت پنج‌شنبه 5 مهر 1386 ساعت 06:22 ق.ظ http://cPanel.persianblog.ir

تا در این می خوانه اسم ساقی است
بوی { یار } و عطر یاسش جاری است

سیاوش پنج‌شنبه 5 مهر 1386 ساعت 02:13 ب.ظ http://www.entezaresobh.blogfa.com

سلام بزرگوار

نماز روزه هاتون قبول

از پست زیباتون استفاده کردیم

منتظر ادامه مطالب هستم

بی زحمت ادامه مطلب رو زدی خبرم کن



علی علی

مرتضی کریمی پنج‌شنبه 5 مهر 1386 ساعت 02:37 ب.ظ http://rakhshandeh.persianblog.ir/

با سلام خدمت دوست عزیز
دستت درد نکنه التماس دعا.
منم با مطلب پرنده های عاشق بروزم و منتظرت هستم
موفق باشی با تشکر

کفش پنج‌شنبه 5 مهر 1386 ساعت 04:45 ب.ظ http://www.shoe.parsiblog.com

سلام
با مورد ۴ موافق ترم
قطه

کفش پنج‌شنبه 5 مهر 1386 ساعت 04:46 ب.ظ http://www.shoe.parsiblog.com

قطه نه
نقطه !

سلام
ما که آخرش جریان این نقطه رو نفهمیدیم!

طهورا پنج‌شنبه 5 مهر 1386 ساعت 09:32 ب.ظ http://masjedolghods.parsiblog.com

سلام
عید شما مبارک
با جشن طهورا به روز هستیم.
دوست داریم شما هم تو جشنمون باشین.

دها پنج‌شنبه 5 مهر 1386 ساعت 10:44 ب.ظ http://banooyekhane.parsiblog.com

ساحل شنی احساس سلام!وبلاگم به روز شده و
چون امر کردین وقتی به روز شد خبر بدم مزاحم شدم.مشتاق دیدار هستم.

این منم جمعه 6 مهر 1386 ساعت 05:05 ق.ظ

سلام
هوار تا دوستت دارم
اومدم نظر بذارم دوستی
خب گذاشتم

این منم جمعه 6 مهر 1386 ساعت 05:06 ق.ظ

من با مامان داریم میریم یه جای خوب

این منم جمعه 6 مهر 1386 ساعت 05:07 ق.ظ

جات سبز می خوایم بریم قبرستون

این منم جمعه 6 مهر 1386 ساعت 05:09 ق.ظ

اما یه جای خوبش ... گلزار شهدا

سلام
خوش به حالتون.
سلام ما رو هم برسونید.

این منم جمعه 6 مهر 1386 ساعت 05:09 ق.ظ

بای بای تا بعد

دلم اندوه بی اندازه کرده کتاب عشق را بی شیرازه کرده

الهی خیر نبینه ابن ملجم که داغ مادرم را تازه کرده

به مناسبت فرا رسیدن لیالی قدر وشهادت جانسوز مولای متقیان علی (ع) مراسم ذکر مصیبت وعزاداری برگزار میگردد.

سخنران:حجت الا سلام والمسلمین زارعی

مداحان:حاج محمد رضا ناروئی.حاج علیرضا جهانزاده.کربلایی ابوذر احمدی.حاج محمود مجلسی

زمان:شنبه۷/۷/۸۶ لغایت جمعه ۱۳/۷/۸۶ ساعت ۱۹:۳۰

(درضمن ساعت شروع مراسمات لیالی قدر۲۱:۳۰ می باشد.)

مکان:بلوار جمهوری.۱۸متری گلها.گلهای۲۳ منزل آقای فراهی

هیئت شیفتگان اهل بیت(ع)زاهدان

علیرضا(عاشق شهادت) جمعه 6 مهر 1386 ساعت 08:49 ق.ظ http://www.shohada85.blogfa.com

سلام خدا قوت
یا علی

منتظر جمعه 6 مهر 1386 ساعت 03:55 ب.ظ http://zohoorehagh.muslimblog.ir

سلام


چند روزیه که یه فکری به سرم زده. راستیتش قصد داشتم یک ختم قرآن تو ماه رمضان برگزار کنم. خوب آخر هم کردم. قراره تا چند روز دیگه تقسیم چند ختم قرآن رو برای همه علاقه مندان به قرآن خوندن شروع کنم


انشاءالله تا چند روز دیگه یک صفحه اضافی به این وبلاگ پیوست می خوره تا علاقه مندان بیان و ثبت نام کنن. از همه شما دوستان عزیز دعوت می کنم برای مشخص شدن سهمتون از این صفحه بازدید و ثبت نام کنید. البته تا اون موقع می تونین در پست همین اطلاعیه در وبلاگ زیر کامنت بذارین
zohoorehagh.muslimblog.ir

راستی یادتون نره، لطفا مبلغ هم باشید


برای جزئیات بیشتر به صفحه اضافی مراجعه کنید


باتشکر

منتظر بی ستاره جمعه 6 مهر 1386 ساعت 11:35 ب.ظ http://www.bhz7k.blogfa.com

سلام خیلی عالیه وبتون . این شب ها شبهایی هستن که ما

باید دستامون به آسمون باشه و حاجتمون که اومدنش رو از

خدا بخواییم شاید اومد

دریا شنبه 7 مهر 1386 ساعت 01:40 ق.ظ http://abi66.blogfa.com/

... اگه صدامو میشنوی بدون دلم تنگه برات!

.

به روزم و منتظر حضور گرم شما[گل]

[ بدون نام ] شنبه 7 مهر 1386 ساعت 06:23 ق.ظ

** طرح ختم 14میلیون گل صلوات ماه مبارک رمضان **
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج)

از طریق اینترنتی این طرح حدودا 2 میلیون گل صلوات تعیین گردیده که انتظار می رود با اسقبال شما عزیزان این پیش بینی شکسته شود ...
****************
پس منتظریم شما نیز در این امر مهم سهیم و با عث خشنودی قلب نازنین آقا امام زمان (عج) شده باشید.
********
آدرس بنر محل ثبت نام :
http://groups.google.com/group/ansaralmahdi313/web/khatm14%20milyon%20slavat.swf
*******
اللهم عجل لولیک الفرج
************
سند تو آل کنید لطفا

سمل شنبه 7 مهر 1386 ساعت 02:38 ب.ظ

۱۷ رمضان سالروز دستور ساخت مسجد جمکران گرامی باد.
ایا که راز خدایی خدا کند که بیایی دمی که بی تو نباشد خدا کند که نیاید

سلام خواهر عزیزم
نمیدونی چقدر خوشحال شدم بعد از این همه وقت کامنتت رو دیدم.
بازم قابلمون بدون خانومی.

سلام دوست خوبم
باز هم من اومدم....
با مطلبی جدید
اومدم خبرت کنم و بگم که آپ کردم
دوست داشتی به کلبه تاریک من سر بزن و نظرتو بگو
بی صبرانه منتظرتم.....

خدا نگهدار

می‌شه خدا رو حس کرد تو لحظه‌های ساده
تو اضطراب ِ عشق‌و گناه ِ بی‌اراده
بی عشق عمر ِ آدم بی اعتقاد میره
هفتاد سال عبادت یک شب به باد میره

سلام
بحث قشنگی رو قصد دارید شروع کنید. اما کمی هم خطرناک هست. ببینید خواننده های وبلاگ ثابت نیستند. خیلیها هم ممکنه چند خط اول رو بخونند و صفحه رو ببندند و خارج بشند.
پس شبهه باید جوری مطرح بشه که وقتی این طیف از خوانندگان هم به وبلاگ میان با شبهه خارج نشند.

در این شبها التماس دعا دارم
یا علی

به روزم
رفیق!

سلام
ممنونم از راهنماییتون. به خاطر همین هم نیازمند کمکهای کارشناسانه اساتیدی مثل شما هستم برای این بحث. تنهامون نذارید.
بقیه رو هم که توی وب خودتون نوشتم.

نوای دل شنبه 7 مهر 1386 ساعت 08:52 ب.ظ http://ghorobe.blogfa.com/

سلام
یه سوال؟؟
اینکه گفتن مقدمه یقین شک هست درسته ؟
و شک با شبهه فرق داره
لطفا راهنمایی کنید

سلام
این که گفتند مقدمه یقین شک هست درست است ولی نه الزاما!
یعنی برای رسیدن به یقین نیازی به این نیست که حتما اول مشکوک بشیم و بعد به یقین برسیم.
اما میشه اگه در مسئله ای شک داریم با تحقیق به یقین برسیم.
متاسفانه بعضی ها بعضی از مسائلی رو که تا به حال به اون عمل می کردند رو کنار میگذارند به بهانه اینکه خودم با تحقیق به این مسئله نرسیده ام. و میخوام تحقیق کنم و اگه مطمئن شدم بپذیرم و ..... و از همین حرفها. که بسیار خطرناکه.
توجه کنیم ما بعضی از مسائل رو تعبدا پذیرفتیم. و نیازی نیست که امروز به بهانه رسیدن به یقین خودمونو به شک بندازیم. چون این شکها خیلی خطرناکه و شاید دیگه هیچ وقت در همون موضوع خاص به یقین نرسیم.
در مورد تفاوت شک و شبهه باید خدمتتون عرض کنم که شک، اکثرا ناخودآگاه و بدون غرض به سراغ آدم میاد و یا به فکر انسان میرسه.
اما شبهه، همونطور که در این پست هم اشاره کردم به منظور تخریب یک اعتقاد و همراه با غرض ورزی است.
امیدوارم پاسخ رو رسونده باشم. اما اگه سوالی باشه در خدمتم.

نوای دل شنبه 7 مهر 1386 ساعت 08:54 ب.ظ

با یادی از طلائیه به روز هستیم
اگه دوست داشتین تشریف بیارین
خوشحال می شیم

چشم به راه او یکشنبه 8 مهر 1386 ساعت 12:45 ق.ظ http://www.ya-emame-zaman-aj.blogfa.com

عزیزم سلام.
امیدوارم طاعات و عبادات تو دوست عزیز هم مقبول درگاه حق باشه.
از اینکه دوباره میام و آپت رو میخونم خیلی خوشحالم.
راستش رو بخوای عزیزم تو اینقدر قشنگ مینویسی که دیگه
چیزی نمی مونه که ما بگیم.
ان شاالله برای پست بعدیت خودمو آماده میکنم.
فکر کنم گفته بودی در مورد عوامل بروز شبه میخوای حرف بزنی نه؟
خب بیشتر از این مزاحمت نمیشم.
راستی بخشید دیر سر زدم آخه مشکلی پیش اومده بود که
تو وبلاگم نوشتم اگه وقت کردی بیا بخون.
پایدار باشی.
در پناه خدا و امام زمان (عج).

زیرزمین یکشنبه 8 مهر 1386 ساعت 05:07 ق.ظ

سلام ساحل
الان باید بگم چی؟ ها ؟ خب دعا کن دیگه ...
بعدشم مطلبتو خوندم منتظر قسمت های بعدی میمانیم{چشمک}

با تو می گویم یکشنبه 8 مهر 1386 ساعت 09:33 ق.ظ http://www.najvabato.blogfa.com

سلام

طاعات و عبادات قبول
با (عطش) آپم

منتظر حضور و نظرتون

در شب های قدر. . .
التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد